Kleine bedrijfjes: ons landje zit er vol mee. De reden dat ik kleinbedrijfje.nl begonnen ben is simpel, maar oh zo belangrijk: om de zichtbaarheid van hele waardevolle, kleine bedrijfjes te vergroten. De site heb ik echt niet alleen gecreëerd, maar samen met een hele hoop fijne ondernemers. Samen sta je sterker, toch? Een moto dat, ook buiten de Corona-tijd, volgens mij key is voor bedrijfjes.

Niet voor niets nodig ik ook ondernemers uit om een gastblog te schrijven voor op mijn site. Om elkaar te kunnen supporten en versterken :-).

Elian is één van de toppers die graag een stukje voor mijn site wilde schrijven. Deze eigenaar van vintage kleding webshop ONE-OFF CORNER is de expert als het gaat om het vinden van tweedehands masterpieces en hij heeft dan ook een duidelijke mening over ‘the second hand movement’. Nieuwsgierig geworden? Lees dan vooral verder!

The second hand movement

De mode-industrie is na de olie-industrie de meest vervuilende industrie ter wereld. Tegelijkertijd zijn de productieomstandigheden waaronder de kleding wordt gemaakt vaak problematisch. Een goede reden dus voor een verandering, maar hoe bereiken we deze? Ik vertel je over de manier waarop ik denk dat we nu eens écht kunnen veranderen.

Toegegeven

Ik zal allereerst bekennen: Ik vind duurzaamheid belangrijk en denk dat ons een enorm probleem te wachten staat als we niet snel aan de bel trekken en onze manier van leven aanpassen. Tegelijkertijd leef ik net als vele anderen niet super duurzaam: Een stukje vlees gaat er echt wel in en naast second hand en vintage winkels is de tweede plek waar ik graag shop nog steeds ZARA.

Hoe komt het dat ik en de massa zich nog te weinig op het duurzame alternatief storten? Dat is wat ik dacht toen ik aan het einde van het vorige jaar begon te brainstormen voor mijn eigen bedrijf. Iets wat ik al een tijdje in het vizier had, een eigen onderneming. Het liefst iets met kleding. Ik begon te denken en te denken en kwam tot de conclusie: de reden dat ‘de massa’ nog shopt bij ZARA en H&M en niet bij duurzame vintage en second hand merken is omdat deze merken meestal niet erg inclusief zijn; ze zijn meestal gericht op een soort alternatieve stijl die veel vintage bevat. Het zijn meestal groene, linkse types die vintage shoppen en bovendien is het echt een ‘wereldje’. Het zal misschien stigmatiserend overkomen, begrijp mij niet verkeerd ;))) Ik hou er van, maar veel mensen ook niet. Vintage merken zijn ook ondervertegenwoordigd en worden meestal niet erg commercieel in de markt gezet. Zo worden vintage en second hand merken al snel voor zij die in ‘het wereldje’ zitten en de adresjes kennen, of zij met een wat alternatievere vintage smaak.

Een nieuw imago

Ik wilde zelf bij het starten van mijn merk duurzaam zijn, maar vooral mooie kleding verkopen en commercieel zijn en daarnaast natuurlijk duurzaam. Hoe tof zou het zijn als ‘de gewone man’ ook second hand zou kopen en we daadwerkelijk een revolutie in fashion kunnen veroorzaken? Waarom kan second hand en vintage niet high end én doordacht zijn? Een fris imago en de alternatieve kantjes er af? Zo kunnen we wij nieuwe doelgroepen bereiken!

Het is mooi om te zien dat grote merken nu ook echt eens aan de bak gaan en het de afgelopen fashion week vooral om duurzaamheid ging. Ketens stellen doelen en laten we hopen dat ze zich aan deze doelen houden! Laten we samen optrekken met de grote ketens naar een gemeenschappelijk doel: Een duurzame en schone fashion industrie, bereikbaar voor iedereen!

Elian,
ONE-OFF CORNER
Volg Elian ook via @oneoffcorner